poniedziałek, 15 lipca 2013

Ciasto czekoladowe na zakwasie


 Dziś przedstawiam Wam bardzo ciekawy wypiek. Słodkie ciasto czekoladowe na zakwasie. Z podobnych wypieków znajdziecie u mnie chałkę, ale do tej pory, poza nią, zakwas wykorzystywałam jedynie do pieczenia chlebów i wytrawnych bułek. Przepis pochodzi ze strony Mirabelki, która zawiera wiele ciekawych przepisów. Tym razem zaintrygowało mnie właśnie to ciasto. W smaku bardzo oryginalne, nie każdemu musi odpowiadać. Mnie osobiście posmak zakwasu w słodkim cieście nie przeszkadza, a wręcz bardzo go lubię.

 Składniki na ciasto:
200 g ciasta zakwaszonego
400 g mąki pszennej
150 g cukru
1 łyżeczka cukru waniliowego
0,5 łyżeczki cynamonu
3 łyżki kakao
75 g miękkiego masła
2 jajka
100 ml mleka
szczypta soli

 Składniki na ciasto zakwaszone:
30 g zakwasu żytniego
35 g wody
55 g mleka
95g mąki

Wykonanie:
jeden dzień przed pieczeniem, godz 19:00 
Dokarmiony wcześniej zakwas mieszamy z 35 g wody i 40 g mąki. Odstawiamy pod przykryciem w temperaturze pokojowej na całą noc.

dzień pieczenia, godz 7:00
Do powstałego ciasta dodajemy 25 g mleka i 30 g mąki. Mieszamy i odstawiamy pod przykryciem.

dzień pieczenia, godz 11:00
Ponownie do powstałego ciasta dodajemy 30 g mleka i 25 g mąki. Mieszamy i odstawiamy pod przykryciem.

dzień pieczenia, godz 15:00
Jajka ubijamy z cukrem. Dodajemy masło, mleko i ciasto zakwaszone. Mąkę mieszamy z kakao, solą i cynamonem. Stopniowo dodajemy ją do ciasta i wyrabiamy. Ciasto będzie miękkie i lekko kleiste. Foremkę smarujemy masłem, wysypujemy mąką i przekładamy do niej ciasto. Przykrywamy i zostawiamy do wyrośnięcia. U mnie ciasto wypełniło foremkę po 5 godzinach wyrastania w temperaturze 35°C (w piekarniku przy wykorzystaniu funkcji wyrastania). Wyrośnięte ciasto wstawiamy do piekarnika nagrzanego do 175°C i pieczemy przez około 35-40 minut.

0 komentarze:

Prześlij komentarz